#60 VII. évfolyam 1. szám (2006 január)

Mibõl lesz a programozó? - Tanácsok leendõ és gyakorló fejlesztõknek
Gambas bevetés közben - Egy egyszerû képnézegetõ fejlesztése
Az OpenGL világa - 3D alkalmazások fejlesztése
Halálos fegyver - Death2Spam
Ha leszáll az éj - Grafikus felület újraélesztése
A zene mindenkié - Zenei programok Linux alatt
Tartalom:
Beköszöntõ
Hírek
Személyi szolga; Ingyen elemeznek; Panasonic noteszek egész napra; A Linksys nem tesz keresztbe; Indulhat az .eu-roham; Lágy fuvallatok; Mobiltelefonos összefogás
Mi újság a rendszermag fejlesztése körül?
Kritikus fontosságú adatok védelme a kommunikációban
A Novell bemutatta fõ csoportmunka termékének legújabb változatát, a GroupWise 7-es verzióját
Egyméteres ezredes
Bíztató hír, hogy ha ne adj Isten, a nemzetek ellenségeskedése okán kitörne a III. világháború, fennáll az esély az exitus- és vérnélküli átvészelésre, s a frontokon nem bordáinkat kellene a repeszdarabok találatától félteni, hanem rekeszizmainkat a görcsös rángástól.
Miből lesz a programozó?
Ami a programfejlesztést illeti, a technikai tudás mellett fontos néha szót ejteni arról is, mi kell ahhoz, hogy valakiből jó és elismert szoftverfejlesztő válhasson. Ebben a cikkben ezt a témakört járom körbe, elsősorban a számítástechnikával most ismerkedők szemszögéből.
A Gambas bevetésen
Az előző számban olvashattuk, hogyan is épül fel és miért lehet jelentős ez a BASIC alapú fejlesztőkörnyezet. Ebben a cikkben egy egyszerû képnézegető alkalmazás készítésébe vágunk bele, természetesen az eddig tárgyalt Gambas nevû eszköz segítségével.
Programfejlesztés az OpenGL segítségével (1. rész)
Az OpenGL napjaink egyik legsokoldalúbb fejlesztői könyvtára melynek segítségével a komplex tervezőrendszerektől, a játékok megjelenítéséig bármit megvalósíthatunk ami csak kapcsolatban áll a számítógépes grafikával és a harmadik dimenzióval, ráadásul platformfüggetlen.
Bluefish - a kis kék hal, aki megszerkeszti a webet
A Bluefish a haladó webfejlesztõk és programozók editorprogramja. Sokféle programozási- és leíró nyelvet támogat, de a dinamikus és interaktív weboldalak fejlesztésére fókuszál.
Faxoljunk Számítógéppel (2. rész)
Kliensek
KDE alkalmazások (2. rész)
Tömeges átnevezés I.
Az Ubuntu Linux telepítése és beállítása (3. rész)
A Linux kezdetben a hackerek, számítógépguruk világához tartozott. Fokozatosan hódította meg a kiszolgálórendszereket, az üzleti, irodai szférát, és betört az otthonokba is.
Death2Spam - Le a spammel!
Az előző cikkeimben bemutatott spamszûrők (postgrey, razor) mind hatékonyan képesek csökkenteni a felhasználók spam okozta frusztrációját. Azonban ezek mindegyike egy külső alkalmazás telepítését igényli vagy a levelező szerveren vagy a kliens oldalán. Bizonyos esetekben azonban ez nem járható út. Ebben az írásban egy olyan terméket mutatok be, amely semmilyen alkalmazás telepítését nem igényli, mégis rendkívül hatékony védelmet ad a kéretlen levelek ellen.
Ha leszáll az éj - avagy mit tegyünk, ha csendben eltûnt a grafikus felület
A mai Linux terjesztésekkel ugyan egyre ritkábban esik meg, de azért van némi esélye annak, hogy a kezdő felhasználó a telepítés végeztével egy szépen kimunkált grafikus felület helyett csak goromba és érhetetlen üzeneteket lát - karakteres felületen. A másik ilyen helyzet az, amikor állítunk valamit egy elvileg tökéletesen mûködő rendszeren, aztán a következő kép a teljes sötétség, vagy sûrû homály...
Összetett protokollelemzés Zorp (GPL) segítségével
A web fejlődésének, az üzleti szolgáltatások (e-business) és az e-bank terjedésének előfeltétele volt egy olyan, biztonságos protokoll fejlesztése, mely garantálja a kliens és a szerver közötti kommunikáció bizalmasságát és sértetlenségét.
A zene mindenkié
Gyermekkoromban gyakran láttam polcunkon a „Nyelv – Zene – Matematika” c. könyvet. Akkor nem gondoltam, mennyire összefügg e három „szent mûvészet” – mindegyikre igaz, hogy az alapkövei banálisan egyszerûek, de a kellő sebességû vagy mélységû összeillesztésük már nagy gyakorlatot igényel.
Kiadványszerkesztés Linux alatt - Scribus (2. rész)
Az ember hajlamos a lustálkodásra, ami valljuk be egy jó szokás. Erre akár munka közben is szakíthat időt, feltéve ha kiadványszerkesztéssel foglalkozik és használja a mester dokumentumot. Kényelmesen hátradőlve, pár kattintással oldalak százain tud akár látványos munkát végezni, de ezért a kényelemért előtte egy kicsit dolgozni is kell.
3D ábrázolás - PoVRay (5. rész)
Minden 3D ábrázolás arra törekszik, hogy a tárgyakat a lehető legvalósághûbb formában jelenítse meg. A létrehozott tárgyaink azonban teljesen egyenletes, sima és matt felülettel készültek el, s így leginkább a közönséges mûanyaghoz hasonlatosak. Tárgyaink eme tulajdonságán mindenképpen változtatnunk kell...
Térhatás - A Blender használata (5. rész)
Eszközök a modellezéshez
Quake 4 - Szabad Rendszeren
A negyedik rész megjelenésével Quake játék újjászületett, de továbbra is a második részben már megismert Strogg gépezetek világában játszódik. A program – elődeihez hasonlóan – Linux alatt is fut.